سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس برای خدا، بابی از دانش را فرا گیرد تا به مردم بیاموزد، خداوند پاداش هفتاد پیامبر به او بدهد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

و ساعت بی عقربه همچنان می شمارد ...... عبور سوزان خاطره ها را
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:9بازدید دیروز:0تعداد کل بازدید:10747

Amir.O :: 86/1/28::  12:25 عصر

یک کارشناس روابط بین‌‏الملل:
 
تهران- خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس روابط بین‌‏الملل گفت: جنبش اخوان المسلمین همچنان بر روابط با جنبش تشیع پای می‌‏فشارد.
به گزارش خبرنگار" ایلنا" عباس خامه‌‏یار در سخنرانی خود درباره تاثیر انقلاب اسلامی بر جنبش اخوان المسلمین مصر گفت: اخوان المسلمین یک جنبش مادر برای جنبش‌‏های دیگر اسلامی است و سال‌‏های سال است که در مصر فعالیت دارد.
وی با بیان این که جنبش اخوان المسلمین نماد اهل سنت و جنبش انقلاب اسلامی ایران نماد اهل تشیع است، گفت: هم اکنون در وضعیت نامطلوبی در روابط میان اهل سنت و اهل تشیع هستیم که وضعیت عراق نیز باعث آن شده است اما اخوان المسلمین همچنان بر روابط با جنبش تشیع پای می‌‏فشارد.
خامه‌‏یار ادامه داد: رابطه جنبش شیعی ایران و جنبش سنی اخوان المسلمین را می‌‏توان معلول عواملی مانند دیدگاه وحدت گرایانه رهبران دو جنبش به مذاهب اسلامی و دوری آنها از تعصبات خشک دانست. در واقع جنبش اخوان‌‏المسلمین هیچ گاه وارد مخاصمات فرقه‌‏ای نشده است و فداییان اسلام نیز چنین وضعی داشتند.
وی با اشاره به دیدار نواب صفوی از دانشگاه قاهره و تاکید بر دیدگاههای وحدت‌‏گرایانه گفت: سرکوب حرکت‌‏های اسلامی و فشار بر جنبش‌‏های مصر و ایران دیگر دلیل نزدیکی این دو جنبش شیعه و سنی بود. ضمن این که شرایط آن روز جهان که با توجه به تحولات شگرف کشورهای مسلمان را هدف قرار داده بود و همچنین پیدایش مساله فلسطین و توطئه انگلیس برای گسیل یهودیان به فلسطین که آثار ویران کننده‌‏ای داشت و نیز نقش جنبش اسلامی ایران و به ویژه نواب صفوی و آیت‌‏الله کاشانی در بسیج افکار عمومی ایران به نفع فلسطین‌‏یان نیز در نزدیکی این دو جنبش موثر بود.
این استاد دانشگاه، تاسیس موسسه دارالتقریب مذاهب اسلامی راغ یکی از مظاهر عملی این نزدیکی خواند و گفت:پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسائلی مانند حاکمیت روحانیت، برقراری رابطه با نظام حافظ اسد، طولانی شدن جنگ ایران و عراق، احکام دادگاههای انقلاب اسلامی و تاکید قانون اساسی ایران بر شیعه بودن رییس‌‏جمهور از مواردی بود که مورد تایید اخوان المسلمین نبود اما موضع سیاسی اخوان المسلمین همواره بر این مبنا استوار بود که هرگز با ایران رو در رو نشوند و هرکه به ایران حمله کند، خارج از اخوان المسلمین قرار می‌‏گرفت.
وی با بیان این که شخصیت‌‏های برجسته یا ارگان‌‏های رسمی اخوان تاکنون مواضع صریحی علیه ایران نداشته‌‏اند، گفت: فرصت کافی و مناسبی برای برقراری و تحکیم روابط بین انقلاب اسلامی ایران و جنبش اخوان المسلمین پیش نیامده است.
خامه‌‏یار با اشاره به تشکیل اخوان المسلمین از طیف‌‏های گوناگون گفت: رابطه انقلاب اسلامی ایران با این طیف‌‏ها به دیدگاههای آنها بر می‌‏گشته است و ناشی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و گرایش‌‏های مذهبی آن طیف بوده است.
وی، با بیان این که به محض پیروزی انقلاب اخوان المسلمین به برقراری رابطه اقدام کرد، گفت: انقلاب اسلامی ایران عمده‌‏ترین تاثیر را بر اخوان سودان داشت که جنبش اسلامی از رشد والایی برخوردار بود و پیروزی انقلاب اسلامی تاثیر ژرفی بر آن کشور گذاشت، البته انقلاب بر جنبش‌‏های اسلامی در تونس, اردن و لبنان نیز تاثیرات فراوانی داشت.
پایان پیام



لیست کل یادداشت های این وبلاگ
::تعداد کل بازدیدها::

10747

::آشنایی بیشتر::
::لوگوی من::
و ساعت بی عقربه همچنان می شمارد  ......  عبور سوزان خاطره ها را
::لینک دوستان::
::آرشیو::
::اشتراک::